Přečteno: Autismus & Chardonnay

Autor: Martin Selner
Počet stran: 120
Rok vydání: 2017
Nakladatelství: Paseka
Odkaz na ČBDB
Anotace: Co mají společného písek a sušenky? Nebo hokejky s plyšákem a modřiny s letákem? Zeptejte se Martina Selnera! Mimo to, že pracuje ve Slunečním domově, kde se stará o děti s autismem, oplývá totiž darem spojit dvě zdánlivě nesouvisející věci. Tyto neobvyklé dvojice mu slouží jako odrazový můstek k tomu, aby nám přiblížil svět autistických dětí a jejich i své každodenní starosti. "Drobnosti jsou tu, aby nám připomněly velké věci," poznamenává a v kratičkých kapitolách zároveň varuje, že život s autismem, ať už je to diagnóza vaše nebo někoho z blízkého okolí, rozhodně nevypadá jako v Rain Manovi, přesto je důležité neztrácet humor a někdy si k tomu otevřít dobré víno. Kniha Autismus & Chardonnay vychází ze stejnojmenného blogu.

Z mého pohledu...
To jednou přišla mamka domů ze Světa knihy a já šla víceméně tradičně kouknout, co si pořídila a co bych chtěla taky číst. Já sice doteď nechápu, jak je to možné, nicméně mamka má zvláštní talent a vždycky přijde domů s něčím, co už nějakou dobu chci číst. Tak jsem jí alespoň přečetla dříve a budu jí moct vyprávět, jak se mi líbila.

V současné době se téma autismu celkem rozebírá což znamená mimo jiné i to, že vychází všemožné knihy. Já zatím četla A proto skáču (Naoki Higašida), která je, musím říct, docela podobná této. Narozdíl od většiny knih, které se snaží dokazovat jinakost autistů, se právě tyto dvě pokouší čtenáři nastínit, že nejsou zase tolik "jiní" a že jediné, co je třeba, je trocha pochopení a trpělivosti.

Jak už je v anotaci řečeno, autor má vlastní zkušenost v práci s autisty a tak dokáže velmi realisticky popsat a vysvětlit vše, co chce říct. Kniha má pouhých 120 stran a je v paperbacku, takže připomíná spíše silnější sešit do školy. Je ale plná postřehů a vcelku zajímavých informací ze světa autismu a rozhodně stojí za přečtení.

Autor v knize popisuje běžný den strávený s "dětmi" za pomoci různých historek a místy i úvah. Co se mi líbí a autorovi se to i vcelku dobře daří přenášet na čtenáře je pohled na celou situaci. Vysvětlení toho, že autisti nejsou něčím "jiní, zvláštní", nebo jak jinak by ještě mohli být nazýváni. Jde jen o to se snažit danou osobu pochopit a vnímat určité reakce, slova, pocity. 


Knížka z vás rozhodně neudělá žádné experty na autismus a dost pravděpodobně vás ani nedonutí si začít hledat odborné publikace a nějak více začít studovat. Máte ale pocit, jako by Martin Selner seděl vedle vás a vše vám vyprávěl jako nejlepšímu kamarádovi. Možná se i párkrát usmějete a v závěru si z knihy ponesete dobrý pocit. 

Nutno podotknout, že kniha je spíše souborem myšlenek a tak neočekávejte žádný příběh, nebo zvrat na konci. Autor taktéž píše blog, o kterém jsem doposud neměla sebemenší tušení, ale když na to tak koukám, kniha by se k němu dala skvěle přirovnat. Určitě ano. 

Za mě si ji rozhodně přečtěte. Bestseller z toho pravděpodobně nebude a za hodinku to máte přečtené, ale stojí za to. Hodnotím 85%.

Komentáře

  1. O knize jsem neslyšela a popravdě bych se za ní nejspíš neotočila. Po přečtení tvé recenze, jsem se nad ní více zamyslela a došla jsem k názoru, že nemusí být vůbec špatná. Pěkná recenze. :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Děkuji za komentář!

Oblíbené příspěvky